10.11.22

Νομός Λακωνίας: Το ακρωτήρι Καβομαλιάς


Αέναο πέρασμα πλοίων ο Καβομαλιάς αποτελεί το θρυλικότερο και σημαντικότερο θαλάσσιο πέρασμα στην Ελλάδα. Γνωστός κι ως Άκρα Μαλέα ή Κάβο Μαλέας αλλά και ως Μικρό Άγιο Όρος από το πλήθος των εκκλησιών που είχε στα χρόνια της πειρατείας
. Αποτελεί το νοτιότερο σημείο του Δ. Μονεμβασιάς στη Λακωνία, απόληξη του όρους Πάρνωνα στα βαθιά νερά στο Μυρτώο Πέλαγος αντίκρυ στα Κύθηρα και πλάι στην Ελαφόνησο. Τη Βόρεια πλευρά του κάβου κτυπούν σχεδόν πάντα σκληροί Βοριάδες ενώ σε αυτό το σημείο δεσπόζει κι ο διάσημος φάρος του Καβομαλιά που κατασκευάστηκε το 1883 με ύψος πύργου 15 μ. (Γαλλικής σχολής) και εστιακό ύψος 40 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας.

Πρόσφατα το ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη επισκεύασε και αναπαλαίωσε τον πετρόκτιστο φάρο του Μαλέα. η πρόσβαση για τον φάρο γίνεται από μονοπάτι από το χωριό Βελανίδια. Την Νότια πλευρά την κτυπούν τεράστια κύματα από Νοτιοδυτικά. Εδώ βρίσκονται πολλές εκκλησιές, όπως η Αγία Ειρήνη, ο Αγιώργης κ.α. αλλά και αρχαία ιερά. Η πρόσβαση γίνεται είτε με σκάφος στο αθέατο μικρό λιμανάκι κάτω από την Αγία Ειρήνη είτε από μονοπάτι από το απολιθωμένο δάσος με τα τιρκουάζ νερά και το υπέροχο ναυάγιο στην Αγία Μαρίνα μετά το χωριό Άγιος Νικόλαος και το επίνειο του Προφήτης Ηλίας.

Η προσπάθεια παράκαμψης των θρυλικών ακρωτηρίων της Λακωνίας, Καβομαλιάς και Κάβο Ματαπάς με την άγρια θάλασσα και τους δυνατούς ανέμους ξεκινάει το 602 π.Χ. με τη κατασκευή της «διολκού», πετρόστρωτο με ξύλινες ράγες, στην Κόρινθο όπου για να περάσουν οι τριήρεις άλειφαν τις ξύλινες ράγες με λίπος και έτσι γλιστρούσαν ενώ παράλληλα τα τραβούσαν με σχοινιά δούλοι, πληρώματα και ζώα από τη μια άκρη του Ισθμού στην άλλη. Αν κι ο Καποδίστριας θεωρούσε πως η παράκαμψη των επικίνδυνων ακρωτηρίων Κάβο Μαλέα και Κάβο Ματαπά θα μείωνε σημαντικά το κόστος μεταφοράς και θα εξασφάλιζε μεγαλύτερη ασφάλεια στα ταξίδια, εγκατέλειψε το μεγαλεπήβολο έργο της διάνοιξης διώρυγας λόγω κόστους.

Το 1869 η Κυβέρνηση Ζαΐμη αποφασίζει και ψηφίζει πρώτη το νόμο «περί διορύξεως του Ισθμού». Η διώρυγα εγκαινιάστηκε στις 25 Ιουλίου του 1893 κι έτσι τα πλοία της εποχής μπορούσαν πλέον και απεύφευγαν τα θρυλικά ακρωτήρια της Λακωνίας. Από το 1950 και μετά τα πλοία άρχισαν να μεγαλώνουν σε μέγεθος, σε αντίθεση με τη διώρυγα που έμεινε ίδια, κι έτσι τα μεγαλύτερα πλοία πλέουν αναγκαστικά από τις δύσκολες θάλασσες της Λακωνίας. Το ναυάγιο του τούρκικου Φ/Γ πλοίου "Kaptan Ismail Hakki" το οποίο βυθίστηκε στις 30 Γενάρη του 1978, στον κόλπο της Αγιά Μαρίνας (Απολιθωμένο δάσος) του Αγίου Νικολάου στα Βάτικα. Ανατολικά- βορειοανατολικά της άκρας Ζόβολο. Είναι εύκολα επισκέψιμο ακόμη και κολυμπώντας από τη στεριά.

Ένα ιδιαίτερο ναυάγιο σε άριστη κατάσταση με φωτεινά ρηχά νερά, ιδανικό για αρχάριους δύτες αλλά και φτάνει και μία μάσκα με βατραχοπέδιλα. Προσοχή χρειάζεται καθώς είναι πολύ κοντά στον Κάβο Μαλιά κι ο καιρός είναι ευμετάβλητος συν ότι πολλές φορές είναι εύκολο να φτάσεις ως το ναυάγιο αλλά η επιστροφή κόντρα στους συνήθεις βοριάδες συν την κούραση της βόλτας δυσκολεύουν πολύ τα πράγματα. Αποτελεί μία από τις καλύτερες θαλάσσιες εκδρομές στην Ελλάδας. Η θαλάσσια διαδρομή από την Ελαφόνησο στο Καβομαλιά με επίσκεψη στο λιμάνι του Προφήτη Ηλία, στο αθέατο και κρυφό αυλάκι των πειρατών στο Ζόβολο και στα σμαραγδένια νερά της Αγίας Μαρίνας όπου και το απολιθωμένο δάσος. Συνέχεια στην κόψη του Καβομαλιά, στον φάρο, την Αγία Ειρήνη και τον Αγιώργη.