13.2.23

Νομός Ηρακλείου: Η τουριστική ανάπτυξη


Σε 4 άξονες κινούνται οι δράσεις τουριστικής ανάπτυξης και προώθησης εναλλακτικών μορφών τουρισμού για το Ηράκλειο Κρήτης που σχεδιάζει ο Δήμος. Ο πρώτος άξονας αφορά στη βιωσιμότητα, αειφορία και προσβασιμότητα στον Τουρισμό, ο δεύτερος άξονας στον έξυπνο τουρισμό, ο τρίτος άξονας στον τουρισμό ειδικού ενδιαφέροντος και ο τέταρτος άξονας στο επαγγελματικό και επιχειρηματικό ταξίδι.

Βιωσιμότητα, Αειφορία και Προσβασιμότητα στον Τουρισμό: Στο πλαίσιο του πρώτου άξονα προβλέπεται η δημιουργία σχεδίου διαχείρισης βιώσιμου τουρισμού σε μακροπρόθεσμη βάση και οδικού χάρτη για τη βιώσιμη ανάπτυξη σε όλους τους κρίκους της αλυσίδας του τουριστικού προϊόντος (σχεδιασμός, διαμονή, μεταφορές, υποδομές, αξιοθέατα, υπηρεσίες κ.λπ.) Επίσης, προβλέπεται η διαμόρφωση συμμετοχικού σχεδίου δράσης για τα κύρια ζητήματα που σχετίζονται με τη διατήρηση και τη βελτίωση των πολιτιστικών, φυσικών και κοινωνικών πόρων, αποτυπώνοντας την ευθύνη όλων των ενδιαφερομένων ως προς την υλοποίηση του σχεδίου. Στο πλαίσιο της ανάπτυξης του οικολογικού τουρισμού, εντάσσεται η τουριστική ωρίμανση των παραδοσιακών οικισμών, των βιοτόπων, των εθνικών δρυμών κ.ά. όπου δεν χρησιμοποιούνται βαριές κατασκευές και αποφεύγονται τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Παράλληλα, μεταξύ άλλων προβλέπεται η προώθηση πρωτοβουλιών για κλιματικά ουδέτερες περιηγήσεις, η προώθηση βιώσιμων επιλογών γαστρονομίας και γενικότερα εναλλακτικού τουρισμού, με έμφαση στην τοπική γαστρονομία, την τοπική διαμονή και κατανάλωση. Επίσης, προβλέπεται η υιοθέτηση και προώθηση καινοτόμων ιδεών για την αναδιαμόρφωση των σημαντικότερων μέσων προβολής της πόλης με βάση την προσβασιμότητα και την αειφορία στο τουριστικό προϊόν (συμπεριλαμβανομένου των instagram, facebook, tik tok) και η προώθηση συμμετοχικών δράσεων για τη μείωση του αποτυπώματος (π.χ. όχι πλαστικά μιας χρήσης σε ξενοδοχεία, καταστήματα εστίασης, και εμπόριο, προώθηση χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων για ενοικιάσεις κ.ά.)

Έξυπνος Τουρισμός: Στο πλαίσιο του δεύτερου άξονα προβλέπεται η ανάπτυξη ψηφιακού μάρκετινγκ και ψηφιακής παρουσίας σε όλα τα κανάλια επικοινωνίας με τον καταναλωτή (Διαδίκτυο και Social Media, Video Marketing, Nostalgia Marketing, Experiential Marketing) καθώς και η ανάπτυξη έξυπνων εφαρμογών σε τουριστικούς πόλους της χώρας, έξυπνες εφαρμογές στις οδικές και λοιπές υποδομές (ύδρευση, περιβάλλον) καθώς και η προώθηση ευρυζωνικότητας 5G και η παροχή δωρεάν Wi-Fi σε σημεία με αυξημένο τουριστικό ενδιαφέρον με στόχο την βελτίωση της τουριστικής εμπειρίας. Επίσης, περιλαμβάνεται πρόγραμμα πιστοποίησης «έξυπνων προορισμών» και ανάπτυξη εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης, εικονικής, Επαυξημένης Πραγματικότητας στην ανάδειξη-προβολή και διαχείριση τουριστικών σημείων, αξιοθέατων, τοποσήμων.

Τουρισμός Ειδικού Ενδιαφέροντος: Στο πλαίσιο του τρίτου άξονα θα υλοποιηθούν δράσεις οι οποίες θα εστιάσουν στον τουρισμό πόλης, στο εναλλακτικό ταξίδι, τον αγροτουρισμό, τον γαστρονομικό τουρισμό και τον τουρισμό οίνου, καθώς και στον αθλητικό τουρισμό.

α) Τουρισμός πόλης: Προβλέπεται η συνεργασία με tour operators, LCCs και OTA για τη δημιουργία οικονομικών πακέτων στις off-peak περιόδους καθώς και πακέτων City Break που θα συνδυάζουν το πλήθος επιλογών City Break διασκέδασης και ψυχαγωγίας με εναλλακτικές μορφές τουρισμού (Οινοτουρισμός, Οικοτουρισμός, Γαστρονομικός Τουρισμός κ.ά.) και προώθηση του City Break συνδυαστικά με τους τουριστικούς πόρους, τα θεματικά τουριστικά προϊόντα και τις εμπειρίες που μπορούν να αναπτυχθούν στο Ηράκλειο. Επίσης, προβλέπεται η ανάπτυξη και προώθηση ενός ετήσιου περιεκτικού χρονολογίου εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται στο Ηράκλειο και στην Περιφέρεια Κρήτης γενικότερα.

Παράλληλα, θα επιδιωχθεί η δημιουργία ενιαίας τουριστικής κάρτας, είτε σε ψηφιακή είτε σε φυσική μορφή με την οποία θα εξασφαλίζεται χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς, είσοδος σε μουσεία, αξιοθέατα, συμμετοχή σε δραστηριότητες κ.ά., παροχή πληροφόρησης και ειδικών εκπτώσεων σε διάφορες υπηρεσίες και αξιοθέατα, συνδυάζοντας δραστηριότητες City Break με εμπειρίες Πολιτιστικού και Θρησκευτικού, Γαστρονομικού Τουρισμού, Τουρισμού Ευεξίας, Οικοτουρισμού και υπαίθριες δραστηριότητες αναψυχής, περιπέτειας και ήπιας άθλησης.

Επίσης, θα δημιουργηθεί μία σύγχρονη και εύχρηστη ολοκληρωμένη ψηφιακή πύλη (διαδραστικός χάρτης City Break) σε πολλαπλές γλώσσες, βελτιστοποιημένη για πολλαπλούς τύπους, με σκοπό την πληροφόρηση σχετικά με επιλεγμένα τουριστικά προϊόντα, εμπειρίες, υπηρεσίες και δραστηριότητες του τουρισμού πόλης (π.χ. δρώμενα, παραστάσεις, ώρες λειτουργίας καταστημάτων και εμπορικών κέντρων, γαστρονομία και νυχτερινή ζωή, ώρες επισκεψιμότητας πολιτιστικών μνημείων και χωρών) και τη διευκόλυνση των κρατήσεων εισιτηρίων (π.χ. αγορά κάρτας city pass).

β) Εναλλακτικό Ταξίδι, Αγροτουρισμός, Γαστρονομικός Τουρισμός και Τουρισμός Οίνου: Προβλέπεται η ενίσχυση, προβολή και ενσωμάτωση πρόσθετων δράσεων σε καθιερωμένες δραστηριότητες γαστρονομίας (π.χ. Ηράκλειο, Μέρες Γαστρονομίας). Επίσης, προβλέπεται η οργάνωση, προώθηση και προβολή δράσεων γαστρονομίας ως προτεινόμενες τουριστικές δραστηριότητες με έμφαση στη γευσιγνωσία τοπικών πιάτων και ποτών, στις τοπικές εκδρομές γαστρονομίας (ταξίδια σε διαδρομές με φαγητό ή κρασί), στα ετήσια φεστιβάλ street food παρουσιάζοντας τοπικά εδέσματα από το πολιτισμικό υπόβαθρο της πόλης, στο φαγητό σε παραδοσιακά εστιατόρια ή αγροκτήματα, αμπέλια κ.λπ. στα γεύματα με κατοίκους και τοπικούς παραγωγούς, στη συμμετοχή σε εκδηλώσεις και φεστιβάλ τροφίμων και αγροτικών προϊόντων, στην επίσκεψη σε τοπικές αγορές τροφίμων και αγροτικών προϊόντων, στην εξοικείωση με την παραγωγή τροφίμων και ποτών με επισκέψεις σε αγροκτήματα και βιοτέχνες παραγωγούς και στη συμμετοχή σε μαθήματα μαγειρικής.

γ) Αθλητικός Τουρισμός: Προβλέπεται η καταγραφή διοργανώσεων πολλαπλών αθλημάτων και διεκδίκησή τους σε συνεργασία με όμορους δήμους και συνεργαζόμενους φορείς, για την ενίσχυση των προτάσεων. Το Ηράκλειο είναι έτοιμο να υποστηρίξει αθλητικές οργανώσεις στο μέτρο που διατεθούν οι απαραίτητοι οικονομικοί και ανθρώπινοι πόροι. Αρκετοί αθλητικοί οργανισμοί φιλοξενούν ήδη εκδηλώσεις σε τακτική βάση και υπάρχει η δυνατότητα να βελτιωθεί η εμπειρία των επισκεπτών με νέα γεγονότα. Είναι απαραίτητο οι ενδιαφερόμενοι φορείς να επαναπροσδιορίσουν τη σημασία των αθλητικών γεγονότων, ως τουριστικά προϊόντα. Με τον τρόπο αυτό, οι οργανωμένες εκδηλώσεις θα καλύψουν τις ανάγκες των ταξιδιωτών με παράλληλες υπηρεσίες τουρισμού και φιλοξενίας. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να γίνει συντονισμός τοπικών αθλητικών φορέων που επιδιώκουν να φέρουν ετήσιες εκδηλώσεις και να υπάρξει προσδιορισμός των αξιοθέατων-τοποσήμων και δραστηριοτήτων που το Ηράκλειο επιθυμεί να προωθήσει κατά τη διάρκεια των αθλητικών γεγονότων (πάρκα, μονοπάτια, αγροκτήματα κ.λπ.).

Επίσης, πρέπει μεταξύ άλλων, να αποτυπωθούν οι δράσεις που δύναται να πραγματοποιηθούν σε διαστήματα εκτός τουριστικής αιχμής, με στόχο την αύξηση της περιόδου και να δημιουργηθεί ξεχωριστή ιστοσελίδα στον ιστότοπο του Δήμου Ηρακλείου με στοιχεία σχετικά με τη στρατηγική αθλητικού τουρισμού, την προώθηση επερχόμενων εκδηλώσεων και πληροφορίες για την τοποθεσία των εκδηλώσεων.

Επαγγελματικό και Επιχειρηματικό Ταξίδι: Προβλέπεται η δημιουργία πλατφόρμας αποκλειστικά για απομακρυσμένους εργαζομένους με περιεχόμενο που αφορά στην παροχή χρήσιμων πληροφοριών σε digital nomads που απαντούν στις βασικές ερωτήσεις τους σχετικά με τη διαμονή στην Ελλάδα και ενθάρρυνσή τους να φανταστούν την επαγγελματική τους καθημερινότητα στην Ελλάδα μέσα από εμπνευσμένο ταξιδιωτικό περιεχόμενο. Επίσης, προβλέπεται η σύνδεση digital nomads με τις κοινότητες απομακρυσμένων εργαζομένων που υπάρχουν ήδη σε διάφορους προορισμούς στην Ελλάδα και ειδικότερα στο Ηράκλειο και η σύνδεση μέσω του DMO με ένα οικοσύστημα εταιρειών που παρέχουν υπηρεσίες σε απομακρυσμένους εργαζομένους στην Ελλάδα και ειδικότερα την Κρήτη και το Ηράκλειο (συμπεριλαμβανομένης των coliving και co-working χώρων) καθώς και η παροχή ψηφιακών εφαρμογών- λύσεων γραφείου, για απομακρυσμένους εργαζόμενους.

Παράλληλα, υπάρχει πρόβλεψη για κατάθεση επίσημων προτάσεων ώστε να εξασφαλιστεί η διοργάνωση εμβληματικών εκδηλώσεων στο Ηράκλειο και για δημιουργία ολοκληρωμένου οδηγού και σχετικού πληροφοριακού υλικού το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους επαγγελματίες του τουρισμού για την κατάθεση προσφορών με σκοπό την προσέλκυση συνεδρίων, εκδηλώσεων και οργανώσεων. Επίσης, θα επιδιωχθεί πιο στενή συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερόμενων φορέων των τοπικών φορέων (Δήμοι, Περιφέρεια) καθώς και των φορέων της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας που σχετίζονται με τη διοργάνωση συνεδρίων και η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε επιχειρήσεις και οργανισμούς που επιδιώκουν να διοργανώσουν συνέδρια και εκδηλώσεις στον προορισμό. Επιπλέον, θα γίνει διασύνδεση των ιστοσελίδων των συνεδριακών γραφείων με τις διαδικτυακές τουριστικές πύλες των αντίστοιχων Περιφερειών και εκπαίδευση και πιστοποίηση ανθρώπινου δυναμικού σε σχέση με τις ειδικές απαιτήσεις του προϊόντος.